پمپ گریز از مرکز جریان محوری

دوشنبه 20 ارديبهشت 1400
18:38
گندم

پمپ های جریان محوری، (به انگلیسی: Axial-flow pump) که پمپ های ملخی هم نامیده می شوند بیشترین افزایش فشار سیال را از طریق اعمال پروانه ها یا عملیات بالابری تیغه ها اعمال می کند. این گروه یک سری پروانه ورودی به همراه جریان ورودی محوری و خروجی تقریباً محوری دارند. پمپ های این گروه غالباً دارای سرعت مخصوص هایی بیش از 9000 هستند. در حالت کلی از پمپ های جریان محوری هنگامی که تولید دبی لازم باشد استفاده می کنند و از پمپ های جریان شعاعی به منظور افزایش فشار سود می برند.

  • پمپ
  • پمپ گریز از مرکز
  • پمپ شناور
  • پمپ هیدرولیک

در پمپ های آب جریان محوری (axial flow)، سیال موازی محور (shaft) وارد پمپ می گردد و به طور موازی نسبت به محور از پروانه (impeller) خارج می گردد. در این پمپ بیش تر فشار مایع را نیروی پرتاب پره های پروانه (impeller vanes) تأمین می کند. این پمپ برای تولید دبی های زیاد با ارتفاع کم (high mass flow rate and low heads) کاربرد دارد

این نوع پمپ ها دارای پروانه باز می باشند که به این علت به آن پمپ ملخی نیز می گویند.

پمپ گریز از مرکز محوری چطور عمل می کند؟

سیال در یک پمپ گریز از مرکز از قسمت مکش انتهایی وارد پمپ شده و فشار آن تقریبا برابر صفر است و در مسیر پروانه ها در حلزونی حرکت کرده و نهایتا از قسمت خروجی پروانه خارج می شود که در نقطه خروجی فشار سیال بیشتر از نقطه ورودی است. بین استاتور و پروانه ها که البته به صورت دوار هستند، فضایی قرار دارد که اجازه نشت سیال به سمت ورودی را فرآهم می کند که البته به دلیل نیروهای گریز از مرکزی که وجود دارد توزیع فشار در سمت چپ پروانه به گونه ای است که ابتدا کم و سپس با رفتن به سمت نقطه خروجی افزایش می یابد، در واقع وقتی فشار به سمت مرکز می آید کاهش یافته و هر چقدر از مرکز دور شویم، فشار نیز افزایش می یابد. فشار سمت چپ که در واقع در سمت چپ پروانه قرار دارد و فشار سمت راست که در سمت راست پروانه قرار دارد، به اندازه مساحت مکش ورودی پروانه با هم فاصله دارند. همانطور که گفته شد در ورودی پروانه فشار مکش اندازه کمی دارد و سمت راست توزیع فشار و سمت چپ توزیع فشار سمت چپ قرار دارد که خاطر نشان می شویم به اندازه فاصله مکش ورودی پروانه با هم اختلاف سطح دارند، همین اختلاف مساحت باعث می شود نیروی وارد شده به پروانه بزرگتر از سمت چپ باشد، که در عمل به یاتاقان پمپ وارد شده و در واقع نیروی محوری است که می بایست خنثی شود. در واقع اختلاف فشار دو طرف پروانه باعث ایجاد نیروی محوری می شود. اگر فرض کنید که پمپ گریز از مرکز شما از نوع پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای باشد، همه این نیروهای محوری با هم در هر طبقه جمع شده و روی محور وارد می شود و یاتاقان ها نیز می بایست این نیرو را تحمل نمایند. هدف کاهش این نیروی محوری است تا به محور و پمپ آسیبی نزند، به همین خاطر به طور معمول با ایجاد اتاقک تعادل شامل سوراخ های تعادل و لوله رابط این نیرو را خنثی می نمایند.

مزایا و ویژگی پمپ سانتریفیوژ محوری

  • طراحی ساده
  • قیمت مناسب
  • اشغال فضای کم
  • تنوع در جنس پروانه ها
  • در دسترس بودن
  • هزینه های جاری پایین نسبت به پمپ های دیگر

معایب پمپ سانتریفیوژ محوری

  • در حالت عادی فشارها و دبی های بالا را تامین نمی کنند.
  • برای فشارهای بالا بسیار گران قیمت هستند ( پمپ های طبقاتی).
  • نیازبه آب بندی دارند.

کاربرد پمپ گریز از مرکز از جریان محوری

انواع پمپ های جریان محوری برای ارتفاع کم و دبی زیاد کاربرد دارند که برخی از آنها شامل پمپ آب کشاورزی و یا زهکشی فاضلاب و سیلاب که نیاز به انتقال حجم زیاد آب و سیال در فاصله کم دارد، می شود ولی از آنجایی که پمپ های جریان محوری نسبت به پمپ های جریان شعاعی کاربرد کمتر و منحصر به فرد تری دارند، در بازار تعداد محدودی از آنها وجود دارد و به فروش می رسد. شما می توانید برای خرید پمپ مورد نظر خود به وبسایت پمپ آب مراجعه نمایید و از مشاوره رایگان انتخاب پمپ بهره ببرید.


برچسب ها: پمپ آب , پمپ آب خانگی ,
[ بازدید : 98 ] [ امتیاز : 1 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به evry things است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]